Menu
Sportclub Houten

Tips voor de tennis- en padelcompetitie!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Yes, de voorjaarscompetitie gaat van start! In dit bericht vertellen we je alles wat jij moet weten over de gebruiken voor tijdens en na een competitiedag. Veel leesplezier!

Voor de competitiedag
Zorg dat je een whatsapp-groep het aangemaakt met jouw team zodat je onderling kunt communiceren en eventuele invallers . Speel je uit, verdeel dan wie wanneer rijdt. Om niks te missen over het programma, de uitslagen en de standen raden we je aan om de KNLTB ClubApp te downloaden.

Tijdens de competitiedag
Zorg dat je minimaal 30 minuten van tevoren aanwezig bent voor de wedstrijd begint. Spreek bij aankomst met de tegenstanders af of de consumptie van de competitie op één rekening komen te staan en of eten hier ook onder valt. Als je uit speelt kun je eerst even rustig genieten van een kopje koffie met wat lekkers, geregeld door de thuisspelende partij. Ga na de koffie naar het toilet en zorg dat je water hebt gehaald en je kleding en materiaal compleet is. De ontvangende vereniging is verantwoordelijk voor de baanindeling en het regelen van de tennisballen. Zorg dat jij en de tegenpartij de teamopstelling doorgeven in de ClubApp of op MijnKNLTB.

Tijdens de wedstrijd
Wanneer je op de baan staat speel je vijf minuten in om vervolgens te tossen wie er begint met serveren en wie aan welke kant staat. En dan kan de wedstrijd beginnen! Zorg dat je tijdens de wedstrijd aan de regels houdt en vergeet niet: fair play, denk aan elkaar en speel eerlijk. En vergeet niet na de wedstrijd als verliezer de winnaars een drankje aan te bieden. De aanvoerder van beide teams is verantwoordelijk voor alle communicatie met het team, de vereniging en de tegenstanders. Ook zorgt de aanvoerder ervoor dat de stand aan het einde van de dag juist is ingevoerd. Tip: doe dit voordat je het terrein verlaat, zo ontstaan er geen discussies achteraf. De Verenigingcompetitieleider (VCL) is gedurende de competitiedag het aanspreekpunt voor al jouw vragen. Wanneer er onduidelijkheden zijn of dingen waar je samen niet uitkomt kun je de VCL om hulp vragen.

Na de wedstrijd
Sluit de competitiedag af met een drankje, hopelijk lekker op het terras. Het thuisspelende team zorgt voor een hapje en het eerst rondje. Is het gezellig? Blijf dan natuurlijk nog even lekker zitten samen. Is er na de wedstrijd per ongeluk de verkeerde uitslag ingevuld? Dan kan de VCL van het thuisspelende team dit corrigeren tot uiterlijk zeven dagen na de speeldag. Hierna kan alleen de KNLTB nog een correctie doorvoeren.


Daarnaast hebben we ook nog vijf tips waarmee jij de competitie zeker goed doorkomt!

Tip 1: Rating
Elke wedstrijd die je speelt, heeft effect op je rating. Bij winst stijgt je rating, bij verlies daalt je rating. Hierbij geldt een boven- en ondergrens, waardoor je niet ineens heel hard kan stijgen of dalen. Jouw rating wordt elke maandag na een gespeeld competitieweekend geüpdatet in de KNLTB ClubApp.

Tip 2: Zorg voor een volle tas
Zorg dat in jouw tas het volgende zit: minimaal 2 rackets; een volle bidon; snelle hap, bijvoorbeeld een banaan, energiereep of een eierkoek; twee handdoeken, 1 voor tijdens en 1 voor na de wedstrijd; extra gripje, reserve t-shirt, zonnebril of pet, schone sokken en badslippers voor na de game of het douchen.

Tip 3: Voorkom blessures
Hoe fitter je bent en hoe meer trainingsbelasting je gewend bent, hoe kleiner de kans op een blessure bij aanvang van de tenniscompetitie. Bouw dus je trainingsbelasting geleidelijk op en zorg voor een goede voorbereidingsperiode. Een warming-up en cooling-down zijn dan ook essentiële onderdelen van jouw competitiedagen. Neem hier ook de tijd voor!

Tip 4: Borrel, maar met mate
Na een inspannende competitiedag is een gezellige borrel met het team en de tegenstanders natuurlijk erg gezellig. Maar om de volgende dag nog een dagje competitie te spelen, is het handig om het bij 1 drankje te houden. Wanneer je lang en vaak op het terras blijft zitten, kan het op de lange termijn jouw herstel gaan verstoren. Het belemmert namelijk de opbouw van de spieren en remt de aanmaak van o.a. testosteron en verhoogt de hoeveelheid cortisol.

Tip 5: Eet goed voor, tijdens en na de wedstrijd
Eet tot drie uur voor je wedstrijd je laatste volledige maaltijd. Eet in het laatste kwartier nog een kleine snack of een kopje koffie. Zorg ervoor dat je tussen de wedstrijd wat eet om jouw spieren voldoende snelle energie geven. Zorg na de wedstrijd voor een maaltijd met voldoende eiwit én koolhydraten.

We wensen jullie allemaal veel plezier en natuurlijk succes!
Speel jij competitie? Maak een leuke teamfoto bij ons op de club of voor onze ‘Wall of Fame‘ en tag @sportclub_houten!

Meer nieuws

Evenementen

It’s pubquiz time!

Trommel jouw pubquizmaatjes maar vast op! Want na het succes van de vorige pubquiz organiseren we op  maandagavond 3 oktober en maandag 7 november weer een gezellige pubquiz! We starten

Lees meer

Wij kunnen niet wachten
je te zien!